Osteopathie?

Osteopathie – 0479/65.90.93

Osteopathie kan een oplossing bieden daar waar kinesitherapie of medicatie slechts een symptomatische en dus tijdelijke oplossing is.

Een osteopaat bekijkt u, als patiënt, niet enkel op een lokaal probleem. De patiënt wordt in zijn totaliteit gescreend en behandeld. Bij de eerste afspraak mag u zich verwachten aan een uitgebreid vraaggesprek en bewegingsonderzoek. Vervolgens wordt er op zoek gegaan naar bewegingsstoornissen in het lichaam. Iedereen heeft dus baat bij een osteopathisch consult.

Veel klachten ontstaan door een gestoorde balans van weefsels, ingewanden, gewrichten, psyche, voeding etc. Via osteopathie tracht men die balans te herstellen door bijvoorbeeld de mobiliteit te herstellen, een bewegingsbeperking te corrigeren in zijn stand, de doorbloeding van weefsels te stimuleren, etc. zodat de natuurlijke herstelmechanismen in staat zijn de klacht te bestrijden. Hierbij wordt er niet zomaar “gekraakt. Belangrijk hierbij is dat deze technieken niet altijd worden uitgevoerd daar waar de klacht zich bevindt!

Bij Fysiocare werkt Kristof Evenepoel als (sport)osteopaat en wordt er nauw samengewerkt met de kinesitherapeuten om de beste resultaten te verkrijgen. Voor een osteopathische behandeling kan u terecht in Halle als in Schepdaal (op woensdag in de praktijk van Dr. Van den Winckel)

Welke klachten zijn wetenschappelijk aangetoond  om osteopathisch te behandelen ?

• acute en chronische rugklachten (rugblokkade, uitstralingspijnen zoals discus hernia)
  • duizeligheid en hoofdpijn (vertigo, migraine, hoofdtrauma’s)
  • kaakproblematiek : moeilijkheden bij sluiten of openen van de mond, overspannen kaakspieren
  • sporters met wederkerende  blessures (kniepijn, schouderpijn, spierscheuren…)
  • respiratoire problemen en pneumonie
  • houdingsafwijkingen (ook na langdurige revalidatie kinesitherapie vanwege operatie of trauma)
  • prikkelbare darm syndroom (PDS)

U kan ook steeds eerst navragen of uw probleem osteopatisch te behandelen is.

Belangrijk : Een osteopaat gebruikt geen naaldjes, doet geen handopleggingen en maakt geen gebruik van buisjes (kinesiologie). Een osteopaat werkt enkel en alleen met zijn handen, geeft medisch advies, heeft een grondige medische en wetenschappelijke achtergrond en werkt samen met zijn medische collega’s om u zo goed als mogelijk te helpen.

Een osteopathische behandeling vervangt de gewone doktersbezoeken niet! Meer nog, de ernst en aard van de klacht kan een osteopaat ertoe brengen de patiënt door te sturen naar zijn/haar huisarts. De medische en beroepsgebonden veiligheidsprocedures worden in alle gevallen gerespecteerd